onsdag den 17. juni 2009

Etiopien planer nye tog

Af Elizabeth Blunt
BBC News, Etiopien

Den etiopiske regering har bekræftet det planer om at opbygge en omfattende jernbanesystemet, på trods af nogle af verdens 's mest udfordrende terræn.

På det tidspunkt, hvor landet har kun en jernbane - den historiske smal sporvidde linje fra hovedstaden Addis Abeba til nabolandet Djibouti.

Men det er i meget dårlig stand og kun halvdelen af den linje, er operationelt.

Planen indebærer opførelse af 5.000 km (3.000 miles) sporsektioner, primært til godstransport, embedsmænd siger.

Om Etiopien 's gamle kejserlige jernbane, selv afgang den ugentlige vegetabilske toget er noget af en begivenhed.

En skingrende hoejovnskoks af fløjten og toget begyndte at bevæge sig - 17 tungt lastet vogn fuld af frugt og grøntsager på deres vej fra Dire Dawa i den østlige del af landet, til Djibouti ned på kysten.

Den linje blev bygget af den franske for kejser Menelik i det tidlige 20. århundrede, og var en stor teknisk feat. i sin hverdag.

Men det er for længst forbi sit bedste.

EU-projekt

Kun halvdelen af den linje, der rent faktisk kører.

Den foregående dag 's passagertog stadig ikke havde ' t ankommet, og med et gennemsnit på en afsporing en uge, selv sende græskar med tog tager en tillidserklæring.

Men en stor EU-finansieret renovering projekt er på vej.

Ingeniører er konsolidere dæmninger, styrkelse af broerne, re-om omkring en tredjedel af banen, ved hjælp af bedre kvalitet skinner og erstatte spinkelt metal sveller med mere solidt konkrete dem.

Når dette er gjort, den etiopiske regering har til hensigt at gå i gang med sin endnu mere ambitiøs plan - at skabe en helt ny jernbane system.

Denne gang vil det være standard gauge, elektrificeret for at gøre brug af Etiopien 's store vandkraft potentiale. Det er primært rettet mod godstrafik.

Manden, der har ansvaret, Getachew Betru, sagde i et sådant system vil yde et kolossalt bidrag til Etiopien 's udvikling.

En af grundene Etiopien var forblevet fattige, sagde han, var fordi det ikke var tilsluttet.

Og han sagde, jernbaner var en langt mere populær blandt de fattige end - for eksempel - det donorfinansierede forpladsen vejnettet, som for det meste bruges af turister og hjælpearbejdere.

Regeringen er stadig på udkig efter partnere til at bygge den nye jernbane.

Men det siger, at det er overbevist om, at togene vil blive transport af fremtiden i Etiopien.