torsdag den 15. oktober 2009

Making tomatsauce

Aviser og tidsskrifter fylder snesevis af sider om året på glæderne ved i sæson tomater. Der er noget om en lige-plukket tomater, som du bare ikke kan forklare folk er vant til at spise stivelsesholdige, flavorless tomater mellem oktober og juni. En høj kvalitet tomater dyrkes for smag, ikke skib-evne (omvendt for de forfærdelige tomater). Plus friske, lokale og i sæson produkter er billigere! Ordentligt opleve, hvad en tomater er og bør være, så tjek din lokale landmænd marked!

Det rejser spørgsmålet om, hvordan vi kan bevare en høj kvalitet, billig tomater i vintermånederne, når tomater er dyre og af dårlig kvalitet? Hvad med at gøre sauce ud af dem! Den bedste tomater til saucen er blomme tomater, fordi de er ret tæt. Bøf tomater vil gøre temmelig våde sauce, som bliver nødt til at blive kogt ned. Blomme tomater på den anden side har meget tætte kødet og er perfekte til sauce. Jeg købte en og en ninth skæpper blomme tomater fra en landmand i Hudson Valley for $ 25. Quite a deal!
De fleste opskrifter vil fortælle dig, at du skal huden tomaterne inden du gør sauce. Dette begrundes med, at skindene ikke opløses, når kogte og kan distrahere fra præsentationen af det måltid, du vil i sidste ende gøre med sauce. Flåning er faktisk temmelig let. Dunk tomaterne i kogende vand og derefter i isvand. Den ændring i temperaturen vil knæk i huden og adskille den fra tomat. Dette er alt sammen meget godt, men når du er behandling 60. pounds af tomater, der kan tage hele dagen! Jeg har det fint med skind i saucen, så jeg sprang dette trin. Hvis du laver saucen med våde tomater, presse nogle af de flydende center kan også gøres på nuværende tidspunkt.

Så sikker i min beslutning om at springe flåning scene, jeg trykkede på, og vasket, kvarte og begyndte sautering af tomater. En 55.000 BTU propan komfur er praktisk, når madlavning denne meget sovs på en gang!

Når tomaterne er lige begyndt at blødgøre, være omhyggelig med at røre ofte for at hindre glohed. På dette stadium, kan du tilføje frisk basilikum, hvidløg, osv. På ingen tid vil du ende op med noget, der ligner denne:
På dette tidspunkt, ville jeg normalt have bolden krukker klar til konservering. Men det er en næsten komplet 7,5 gallon gryde! Hvis jeg har 7 gallon sauce, som ville kræve 28 quart krukker, som alle er nødt til at blive steriliseret, fyldt, behandles på en Canner, osv. har jeg ikke, at mange Ball krukker eller tidspunktet for en sådan virksomhed, så jeg tog en genvej, og frøs omkring 10 zip-loc poser med sovs. Det er ikke så attraktivt produkt præsentation, men det vil være lige så lækre i denne vinter, hvor der ikke vil være et frisk tomat overalt i syne.