mandag den 18. maj 2009

Cloud Computing - Gammel vin i en ny flaske?

En nylig cloud computing rapport fra McKinsey omroeres et ganske kontroversielt. TechCrunch kaldes rapport delvis overskyet. Google reagerede på rapporten med de store oplysninger om, hvorfor sky er relevant. Jeg påskønner den indsats, som McKinsey lagt i denne betænkning. Men jeg tror, at de tog en meget snæver tilgang i deres rækkevidde og analyse. En interaktion designer, Chris Horn, fra Maya Design har sendt mig et papir, den forkerte Cloud, som hævder, at de sky computing er hovedsagelig en gammel vin på nye flasker, og de store virksomheder er brændstofpåfyldning den hype.
"Dagens" cloud computing "hævder at være den næste store ting, men i virkeligheden er det slutningen af linjen. Disse corporate Styrbare balloner malet at ligne skyer er bundet til et fortøjningstjenester masten øverst på den gamle centraliserede-computing bjerg at vi erobret længe siden. "

Jeg forstår, at der er folk derude, der spørgsmålstegn ved gyldigheden og relevansen af sky computing. Det lægger et ekstra pres på skuldrene af de sky computing virksomheder og andre til at gøre deres budskab crisper og kommunikere de reelle værdier, som de leverer. For nylig blev jeg inviteret på Under radarpåtegningen konference hvor mange tidligt stadium cloud computing nystartede præsenteret. Stedet var pakket med venturekapitalinvestorer nøje ser selskaberne og tager noter. Det gjorde lyst 1999 hele igen! Jeg håber, at vi ikke brændstof den hype og leverer det klare budskab om, hvordan cloud computing er forskellig, og hvilken værdi det bringer i. Her er mine argumenter om, hvorfor skyer er ikke bare en døgnflue:


Utility stil billig, rigelige, og formålet-agnostiker computing aldrig blev tilgængelig før: Der er masser af casestudier om nær nul vedtagelse barriere for Amazon EC2 at tilladt folk at få adgang til formålet-agnostiker computing kapaciteter af sky edb i den skala, der havde aldrig været teknologisk og økonomisk muligt før. Jeg kan især godt lide casestudy af Washington Post, hvor de anvendte Amazon EC2 konvertere 17.481 sider af ikke-søgbare PDF til søgbar tekst ved at lancere 200 tilfælde for mindre end $ 150 i henhold til ni timer. Vi har fået massiv parallel behandling kapaciteter til rådighed for os, såsom nettet computing og-klynger, men de var formålet-specifikke, dyre og ikke let at oprette og få adgang til.

Peer-to-peer og sky computing er ikke alternativer på samme niveau: Den Maya papiret hævder, at de sky computing ligner P2P. Jeg tror, at disse to er supplere teknologi. Den P2P løser den sidste kilometer problemet med klientsidens computing hvor som sky computing er en samling af server-side teknologi og rammer, som har centraliseret computing egenskaber. BitTorrent er et godt eksempel på effektivt ved hjælp af P2P til distribution siden distribution problem er grundlæggende et decentraliseret en at kunne udnytte den båndbredde og databehandling af personlige computere. Men jeg ser potentiale i effektivt at kombinere de to metoder til at designe en end-to-end løsning til visse former for problemer, f.eks brug CDN om sky med P2P streaming til at transmittere live begivenheder.

Virtualisering og cloud computing er ikke det samme: McKinsey rapport om cloud computing anbefaler, at organisationer kan få mest muligt ud af virtualisere deres datacentre mod vedtagelse af den sande cloud computing. Jeg er en stor fan af virtualisering, men den erstatter ikke sky computing og ikke giver de samme fordele. Eucalyptus, en spirende cloud computing opstart, har detaljeret analyse af, hvordan cloud computing er anderledes end virtualisering.